måndag 15 oktober 2012

Dagliga vanor

Joel och jag har sedan ett par veckor kommit in i en väldigt trevlig vardagslunk. Vi vaknar någon gång mellan 7 och 8. Oftast har jag inom bara några minuter en bajsblöja att byta på min käre son men om så inte är fallet ligger vi gärna kvar och gosar en stund innan vi går upp och kickar igång dagen.

Pappa Patrik går till jobbet vid 8-tiden och vaknar Joel tidigt hänger han med pappa en stund och jag får ligga kvar och sova lite till. Efter lek och morgonnyheterna på Tv äter vi frukost. Gröt och smörgås till Joel.

Sen borstar vi tänder och klär oss. Behöver jag duscha får Joel sitta i barnstolen och titta på Alfons, Bamse eller Pingu på I-paden. Han har ganska precis börjat att kunna koncentrera sig och se en snutt på ca 5-8 min.

Eftersom Joel bestämt att han inte längre ska sova på förmiddagarna går vi sedan ut och handlar, gungar, leker med någon kompis eller tar oss till Öppna förskolan. Det brukar vara lagom att vara hemma till 12 igen. Då är Joel både hungrig och trött. Efter lunch som mer och mer består av samma slags mat som jag och Patrik äter och mindre burkmat är det sovdags.

I över ett års tid har jag endast med några få undantag tvingats ut och promenera med vagnen för att få Joel att sova på dagtid. Men så plötsligt hände det, Joel sover numera middag här hemma!?! Visserligen inte i sin egen säng utan i min och Patriks men vad gör väl det. Detta har öppnat upp en värld av möjligheter och innebär att numera kan jag också sova en stund om det behövs. Eller äta lunch i lugn och ro. Eller städa lite. Eller blogga. :)

Efter middagsluren, som oftast varar ca 1,5-2 timmar, är det dags för mellis och mera lek. Är vädret fint går vi ut igen eller så har vi kanske stämt träff med någon kompis.

När Patrik kommer hem efter jobbet väntar middag, pappabus, kvällsgröt och så småningom pyjamas, saga, välling och sänggående. Läggdags brukar infalla mellan halv 8 och 8. Joel sover till att börja med i sin säng men vaknar och vill komma över till oss förr eller senare.

Dricka välling på natten är det dock slut med sen snart två veckor tillbaka. Detta tack vare ett tips från en annan mamma och en liten förkylning som gjorde att jag gav Joel en flaska med varmt vatten och lite, lite fruktdricka istället när han vaknade och hostade på natten.

Ett par sådana nätter och sen var vällingen glömd. Numera somnar Joel oftast om av sig själv bara vi klappar om honom och sjunger lite. Vaknar han någon gång och är otröstlig har han fått lite uppvärmt vatten i en flaska. Då har han blivit lugn igen och somnat snabbt.

Ja, så ser vår vardag ut för tillfället. Fram till förra veckan hade vi dessutom babysim på förmiddagarna på fredagar. Och, klockan kvart i 3 varje torsdag fram till jul går vi på något så trevligt som barnrytmik. Hur länge dessa vanor kommer hålla i sig är det ingen som vet. Förmodlingen ser våra dagar helt annorlunda ut redan om en vecka eller två. Så fort man tycker sig ha hittat en rutin brukar det nämligen komma en utvecklingsfas, tand eller annat och så står man där som handfallen förälder igen och fattar ingenting... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar