fredag 10 augusti 2012

Sommarens bästa natt

Operation "få Joel att sova bättre på nätterna" har hittills gett positivt resultat. Numera somnar han någon gång mellan 8 och 9 på kvällen och vaknar oftast först framåt 3-tiden på natten. Då serveras en flaska välling. Detta är en väldig skillnad mot tidigare i somras då han vaknade hysteriskt skrikande redan vid 11-12 och inte lugnades ner om han inte fick en flaska redan då. Detta följdes av samma gap och skrik några timmar senare och återigen var det bara vällingflaska som hjälpte och kunde få honom att somna om. Men först skulle han då komma över till vår säng och jag fick både vagga och sjunga en stund för att få honom lugn.

Tvärtemot tidigare sommarnätter somnar han nu snabbt om i sin egen säng och flyttar inte över till oss i stora sängen förrän framåt 7 på morgonen då han vaknar på nytt, får sin frukostvälling, gosar en liten stund och vill sen upp och leka och kicka igång dagen. Om det beror på att han under en veckas tid bara fått sova hemma i sin egna sköna säng eller, om det är tack vare den portion med gröt han börjat få mellan middag och kvällsvällingen vete 17. Vi är i alla fall väldigt nöjda med det resultat vi hittills nått. I morse somnade han dessutom om efter att han druckit upp sin morgonvälling och vaknade inte förrän klockan var halv 9. Underbart!

Men, det som gjorde just den här natten till den allra bästa hade dock inte bara med Joels fantastiska sovmorgon att göra. Minst en gång per natt brukar jag förutom av Joel dessutom väckas av Patrik som i sömnen rafsar runt bland täcke och kuddar och oroligt frågar var Joel är.
-Han ligger i sin säng, får jag svara gång på gång och lugna min smått galne sambo. Igår natt väcktes jag återigen av Patrik, den här gången låg han och "buffade" på mig så som vi ibland gör på Joel för att få honom att sova. INTE uppskattat!!! Men, inatt väcktes jag inte någon extra gång varken av min stora eller lilla kille vilket jag är väldigt tacksam över. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar