måndag 2 november 2015

Det här med genus...

Vi har redan märkt hos vissa av Joels killkompisar att de börjat skilja på "killigt" och "tjejigt". Vissa saker är tuffa och andra plötsligt helt ointressanta bara därför att de råkar vara rosa.

Joel är ännu så länge totalt opåverkad av sådant. Han tittar lika gärna på Frost som på sin andra favoritfilm Bilar. Han leker mer än gärna mamma- pappa- barn och kan helt och fullt gå in i lekens alla olika roller oavsett kön. Han leker med tåg, bilar, dockor och My little Pony. Han äger inga leksakspistoler och verkar ännu så länge ointresserad av vapen och svärd men han har en Frost-prinsesskrona som han är jättestolt över.

Igår lekte han "Frost" tillsammans med sin kompis Selma och de var då båda Elsa och hade magiska krafter.

Jag vill inte tvinga Joel till att vara någon annan än den han är eller styra honom allt för mycket i hans val av lekar och leksaker. (Både jag och Patrik är dock av uppfattningen att leksaksvapen samt våldsamma filmer och spel kan vänta länge, länge innan de kommer in i vårt hem.) 
Men jag hoppas kunna ge Joel styrkan och modet att våga fortsätta leka med sina tjejkompisar likväl som med sina killkompisar. Jag hoppas han fortsätter att känna sig fin med nagellack på fingrar och tår och att han väljer rosa som sin favoritfärg oavsett om vissa anser det vara en tjejfärg. Jag hoppas han fortsätter vara både mamma, prinsessa, doktor, pappa, patient och lillasyster när han leker sina rollekar. Jag hoppas att hans fantasi får vara gränslös och att ingen annan ska tala om för honom vad som är rätt eller fel att göra eller ha på sig bara för att han är pojke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar