onsdag 21 mars 2012

Resultat

Så hur har det nu gått?!
Jo, första natten gick faktiskt över förväntan men det blev ändå inte så värst mycket sömn för någon av oss. Joel vaknade flera ggr och var ledsen men Patrik fick honom att somna om gång efter gång. Klockan 1 var han dock helt otröstlig och jag sprängfylld med mjölk så att amma en skvätt kändes som en ganska bra idé även om det var mot våra principer. Klockan 4 vaknade vi alla igen och då släppte vi allt vad principer hette och bytte plats på mig och Patrik. Inte helt enligt plan...

Nästa natt hade vi peppat oss själva till att vara konsekventa. Patrik skulle stanna hela natten och jag skulle inte komma in och amma. Joel stärkte vi med extra stor grötportion, amning och så lite ersättning i flaska på det. Det hela slutade med att han somnade inom 5 min utan ett knyst. Vaknade gjorde han även denna natt flera ggr men Patrik sövde honom snabbt utan minsta gråt.

Jag har alltså för första gången på ett halvår sovit en hel natt. Dvs från ca halv ett då jag äntligen lyckades somna och fram till kvart över 6 då Joel vaknade, kissade ner sängen och var hungrig. Efter amning och ca en timmes morgonmys i soffan verkade Joel trött igen. Tillbaka i sängen fick jag honom att somna bara genom att klappa och sjunga lite (vilket även är Patriks metod) och sen sov vi vidare i tre timmar till. Helt fantastiskt är det att få sova! Jag känner mig som en helt ny människa.

Denna fantastiska dag firades med mammapromenad följt av fika med kollegor i den underbara vårsolen. Nu har killarna gått och lagt sig igen och återigen fick jag ett mess från Patrik att Joel somnat inom 5 min. Hoppas detta håller i sig och hoppas att Joel sover lite längre perioder inatt så att Patrik kan åka till jobbet i morgon nästan lika pigg och lycklig som jag varit idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar