tisdag 26 januari 2016

Uppföljning projekt sluta nattamma

I helgen påbörjade som sagt jag och Patrik projekt sluta nattamma. Ines svarade med att gå in i ny utvecklingsfas, dvs hon har väldiga humörsvängningar, blir frustrerad och arg som ett åskmoln när saker inte går som hon vill. Dessutom har nu även hon drabbats av den hemska hosta som vandrat runt hos alla oss familjemedlemmar sedan början på december. 
Förutom att hon blir arg vid läggning så att man får vyssja och vagga en stund innan hon somnar har hon helt accepterat att nattmålet bytts ut till en flaska välling och att det sen är sova vidare i egen säng som gäller. Återigen efter en stunds vyssjande och vaggande. 

Men, den hemska hostan ställer till det för oss. Gång på gång hostar Ines så hon tappar nappen och väcks. Hon är så slut stackaren och blir så arg, nästan hysterisk nattetid över sin avbrutna sömn. Patrik sov knappt något under helgen då han hade ansvaret och nu när veckan dragit igång och han jobbar igen är det jag som tagit över. Patrik sover nere på soffan i vardagsrummet för att iaf få några timmars sömn men är den som snabbt fixar och kommer upp med nattvällingen när det är dax.

Igår var jag helt slut. Jag och barnen höll oss inne och tog det lugnt hela dagen. När Ines sov middag på förmiddagen sa jag till Joel att jag behövde vila lite i soffan och att han då kunde titta på en film eller något. Såklart, sa Joel. Pappa har ju redan sagt att jag ska hjälpa dig ganska mycket idag. 

Han var så duktig och snäll hela dagen den lilla gullungen. På kvällen tyckte vi han började bli varm och glansig på ögonen och vid läggdags hade han nästan 40 graders feber stackaren. Att han därmed också vaknat flera gånger inatt gör att jag just nu mest går att likna vid en urvriden trasa. Tur då att hjälp finns till hands genom underbara farmor som kommit hit. Hon pysslar just nu om Joel, jag har precis fått Ines att sova och ska nu passa på att vila lite själv. Hoppas, hoppas, hoppas att den eländiga hostan ger med sig och att vi alla får sova i alla fall några fler timmar inatt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar